kampanjer spåra försäljningen under semesterperioden

Semesterförsäljningen mellan 1 november och 24 december ökade 2,3%, jämfört med 0,7% året innan, enligt data som publicerades i MasterCard Advisors ‘SpendingPulse-rapporten.

‘Det Gå Ner I Vikt Snabbt Piller var faktiskt en god jul för återförsäljare’, sa Sarah Quinlan, senior vice president hos MasterCard Advisors, till Reuters och tillade att smycken var den bästa kategorin.

SpendingPulse spårar kundutgifterna på kläder, elektronik, smycken, lyx och möbler för hemmöbler under semesterperioden. Penney Inc stängde 2,5%, medan Wal Mart Stores Inc slutade 0,5% Gå Ner I Vikt På En Vecka högre och Target Corp steg 1,2%.

Analytiker har kallat 2013-säsongen mest konkurrenskraftiga sedan lågkonjunkturen 2008, eftersom många amerikaner slår stagnerande löner, högre skatter och påverkan från regeringsstoppet.

Återförsäljare har slashed priser och använt andra erbjudanden för att locka kunder under en säsong som generellt genererar 30% av försäljningen och 40% av vinsten.

Trots att semesterperioden 2013 hade sex färre köpdagar mellan Thanksgiving och jul, liksom dåligt väder som påverkade försäljningen i vissa delar av landet, var semesterförsäljningen en klar förbättring på 2012-nummer, sade Quinlan.

Förra årets försäljning blev skadad av Superstorm Sandy Gå Ner I Vikt Snabbt och stigande oro över ‘fiscal cliff.’

Totalt 2013 semesterutgifter steg 3,5%, sa MasterCard Advisors.

Konsumenterna spenderade mer på smycken och på barnkläder, medan de höll tillbaka på att spendera på elektronik och lyxartiklar visade SpendingPulse data.

Enligt comScore ökade onlineförsäljningen i perioden mellan 2 november och 23 december 10% jämfört med året innan, men var inte tillräckligt för datatillverkarens förväntningar.

En hög volym semesterpaket överväldigade leverans och logistikföretag UPS försenar ankomst av julklappar runt om i världen.

Det sade också att det årliga medlemsprogrammet, som kallas Amazon Prime, som erbjuder gratis två dagars frakt på varor, klockade mer än 1 miljon nya medlemmar under tredje veckan i december. Konsumenterna handlade mindre på den sista helgen före jul trots djupare rabatter, vilket innebär att de kommer att göra mer av sina utgifter efter 25 dec, än de gjorde under samma period förra året.

‘Vi är inte nära att göra med shoppingperioden, det finns mycket innings kvar för att spela i spelet’, säger Charles O ‘Shea, senioranalytiker på Moodys Investors Service.

Analytiker hos NPD Group sa tisdag att en långsammare än förväntad julhelg för helgen skulle ge större än väntade rabatter på efter semester, där återförsäljare kommer att vara ‘i lagerhanteringsläget i stället för försäljningstillväxtläge’.

Quinlan och O Shea båda förväntar sig specialkläder för att se en ökning av rabatter på grund av deras brutna försäljning tidigare under säsongen. Elektronikprodukter kunde se en liten ökning av diskontering, sa de.