En semester på två veckor kan vara dålig för din hälsa

Om du är en av de 44% av britterna som hävdar att de drabbas av långvarig stress, låter tanken att ta ett steg tillbaka till att ligga på en strand i två veckor nog låta som musik i öronen. en fjorton dag av inaktivitet kan vara dålig för vår hälsa och för att vara ganska öppen är vi inte så säkra på vad vi ska göra av det.

Kan det vara så dåligt för dig att ta tid? Studien i Liverpool-universitetet undersökte 28 passar, unga vuxna med en medelålder på 25 år för att se vad som hände med deras kroppar när aktivitetsnivåerna minskades drastiskt. Deltagarna blev ombedda att minska sin fysiska rörelse med 80% från motsvarande 10 000 steg per dag till bara 1 500.

Under 14 dagar hade varje individ förlorat ungefär en tredjedel av ett kilo magert muskelmassa samtidigt som deras midjaxpansion växte med nästan en halv tum (1 cm). Det fanns också en indikation på en ökning av dåligt kolesterol och en minskning av hjärt-respiratorisk träningsnivå. Lederforskare Dr Dan Cuthbertson beskrev studieens hemma-meddelande som dubbelt.

‘Om du gör en formell övning, kanske det inte räcker och att du är aktiv som en del av ditt dagliga liv är viktigt. Och för dem som inte tränar, undviker långvarigt sittande och ökar dina dagliga stegräkningar har tydliga hälsofördelar.’

Mer av

Hälsa nyheter du behöver veta

20 artiklar

Han lade till:

‘Det verkar som om det finns något i den här idén om 10 000 steg per dag som är bra för dig. Människor har blivit obsesserade med 10 000 steg om dagen och den här forskningen visar att det är bra.’

Betydelsen av motion På en tid då den stora majoriteten av brittiska vuxna misslyckas med att uppfylla de nödvändiga 150 minuters aktiviteterna i veckan, är meddelandet som vi behöver flytta mer fortfarande mycket viktigt. Steven Ward, chef för fitnessorganisation ukaktiva, beskrev fysisk inaktivitet som ‘samhällets’ tysta mördare. ‘Han berättade för telegraf:

‘Det är därför som det är så viktigt för oss att bygga rörelse i alla delar av våra liv som pendlar, jobbar och spelar för att skörda de enorma fördelarna med en aktiv livsstil. Vi vet från vår egen oaktiva forskning att lata sommarlov ger upphov till kaos på våra barns hälsa, så det är viktigt att familjerna är aktiva tillsammans vid denna tid på året för att undanröja ohälsosamma vanor. ‘

Men, häng en minut, det borde inte vara dags att chilla och ge dig en chans att återhämta sig. Forskare från Durham University fann att över två tredjedelar (68%) av människor runt om i världen skulle vilja ha mer vila, slutsatsen att människor som hade mindre vila rapporterade lägre övergripande välbefinnande. Med detta i åtanke säger psykologen och hälsoperspecialisten Dr Meg Arroll att vi borde ta det dagliga livets krav på allvar och förstå vikten av vilodagar.

‘Mycket krävande jobb och hem liv kan leda till stress ångest och så småningom utbrändhet. Burnout syndrom resulterar i fysiska och psykiska problem som trötthet, ångest och depression. Burnout kan också påverka människornas förmåga att arbeta och engagera sig i sociala och fritidsaktiviteter aktiviteter som i sin tur är viktiga för välbefinnande och tillfredsställelse med livet. ‘

Det handlar om balans Denna studie visar tydligt fördelarna med att hålla sig till en vanlig träningsrutin, men det betyder inte att du borde spendera hela din välförtjänta semester i hotellets gym. Dr Arroll tillägger:

‘Det är viktigt att bygga viloperioder i våra dagliga liv. Det betyder inte att du sover eller nappar nödvändigtvis utan snarare aktiviteter som tillåter oss att’ stänga av ‘från livets stress som att läsa, lyssna på musik eller spendera tid i naturen.’

Gör det mesta av din paus genom att byta ut din solstol för att simma i havet ett par gånger om dagen, eller försök och ta en kvällsresa varje kväll före middagen. Sådana övningar med låg intensitet i steady state (LISS) ger en effektiv och mildare aktivitetsform för att komplettera din paus från vardagliga utmaningar i arbetet, uppmuntra till avkoppling utan att främja stillastående vanor.

Materialen på denna webbplats är inte på något sätt avsedda att ersätta professionell vård, rådgivning, diagnos eller behandling av en läkare. Webbplatsen har inga svar på alla problem. Svar på specifika problem kanske inte gäller för alla. Om du märker medicinska symtom eller känner dig sjuk, bör du kontakta din läkare för ytterligare information, se våra användarvillkor.

NetDoctor är en publikation av Hearst Magazines UK som är handelsnamn för The National Magazine Company Ltd, 72 Broadwick Street, London, W1F 9EP. Registrerad i England 112955. NetDoctor, en del av Hearst UK Wellbeing Network.