En rekord för stängning av butiker

Den traditionella detaljhandeln begränsade bara ett av sina svåraste år med en framgångsrik semestersäsong. Frågan är, kommer det vara tillräckligt för att spara butiker på randen?

Experter säger inte räkna med det.

Shoppare har klargjort att de vill göra mer av sina shopping online och på sina smartphones. Aktier i Amazon (AMZN) är 55% högre i år.

Den typen säger allt.

Experter säger 2018 kan ge mer av vad de traditionella tegel- och murbrukslagerna lidit genom 2017. Och det var inte söt.

Förvara stängningsmeddelanden mer än tredubblats till cirka 7 000, en rekord, enligt Fung Global Retail and Technology, en detaljhandelstank. Det är 30% jämfört med samma period förra året.

Och medan många var små mamma och popbutiker finns dussintals stora nationella återförsäljare på listan, inklusive Toys R Us, Payless Shoes, Gymboree och Rue21. Dessa kedjor är alla kvar i affärer, men The Limited stängde av och RadioShack stängde nästan alla sina återstående butiker med sin andra konkursansökan. Vid en tid då arbetsgivare anställde nästan 2 miljoner arbetstagare och arbetslösheten nådde en 17-årig låg, var detaljhandel en av de största arbetsförlorarna sysselsättningen minskade med 36.000 arbetstillfällen. Endast telekommunikation förlorade mer.

Men de i branschen säger att detta inte var vad andra hänvisade till som en ‘detaljhandel apokalyps.’ I stället är det en normal utveckling.

‘Det kommer alltid att bli vinnare och förlorare i en bransch som denna. Det är ständigt i ett flussläge’, säger Tom McGee, VD för International Council of Shopping Centers, en handelsgrupp av mallägare. Penney (JCP) och Macy ‘s (M) har stängt några av sina ankarplatser.

Men samtidigt som det är sant att butikshoppningsmeddelandena också stiger jämfört med 2016, enligt Fung, är dessa öppningar endast 3 433. Det är knappt hälften av antalet stängningsmeddelanden. Och de flesta av dessa öppningsplaner meddelades av Dollar Tree (DLTR) och Dollar General (DG), två fyndmärken.

När det gäller förlusterna av arbetet beror vissa av återförsäljarna på att använda mer automatisering, som till exempel självutcheckningsbanor, eftersom de kämpar för att kontrollera kostnaderna och hitta de arbetare de behöver i en tid med låg arbetslöshet.

Traditionella brick- och mortelhandlare skiftar mer jobb till sin online-verksamhet, där arbetarna räknas som lager eller logistikjobb snarare än detaljhandel, säger Jack Kleinhenz, chefekonom för National Retail Federation.

‘Det är sant att 2017 varit ett utmanande år. Men saker har hämtat sig, sade han.

Relaterat: Butiker kan vara i trubbel, men människor spenderar som galen

Kleinhenz sa att det största problemet för återförsäljare nu är att kunderna kan jämföra butiken så enkelt att även när de köper i butikerna, ‘där’ s mycket begränsade prissättning för återförsäljare. ‘

‘Marginaler blir tunnare och tunnare,’ sa han. ‘Några av stängningarna beror på det.’

Med alla indikationer kommer det att bli en bra semestersäsong totalt sett. Försäljningen förväntas bli cirka 4% jämfört med förra året, enligt branschexperter.

Relaterat: Hur man stoppar Amazon från att döda din butik

Han sa att han förväntar sig ett utslag av nya butiks stängningsmeddelanden och kanske konkursansökningar tidigt 2018 när dammet avvecklas från denna semestersäsong.

‘Det finns A- och B-studenter där ute som är värda att fira’, sa han. ‘Men inte alla kan vara en elev.’