En nybörjare

Yoga s filosofi är baserad på åtta lemmar, bara en av dem, Asana, handlar om poses. Resten: yama, niyama, pranayama, pratyahara, dharana, dhyana och samadhi beskrivs bäst som moraliska och etiska koder för att leva .

Dessa koder är avsedda att hjälpa människor att leva meningsfulla och ändamålsenliga liv; att ha medkänsla och inte styras av egot och mestadels värdelösa tankar som kan styra våra liv om vi låter dem.

Men många av oss gör yoga på grund av dess fysiska fördelar, förbättrad styrka och balans, samt större flexibilitet (vilket kan göra vardagliga aktiviteter enklare på din kropp).

En nationell undersökning i Australien fann att medan hälsa och träning ofta var en orsak till att folk började med yoga, upptäckte många att de hade stresskrafter och fortsatte med det av den anledningen.

Faktum är att de som använder yoga för att hantera ett hälso- eller sjukvårdstillstånd (som var en av fem av de undersökta personerna) tycktes vara stresshantering.

Yoga läses vanligtvis i en klass, men när du är erfaren, kanske du föredrar att göra det själv ensam hemma.

Förklaring av sinne / kropp Förklaringarna ‘mindfulness’ och ‘mind / body’ -förbandet kastas runt mycket i yogaföretaget.

Men vad menar de egentligen, och hur relaterar de sig till att göra former med din kropp?

Mindfulness eller ‘mindful awareness’ fokuserar din uppmärksamhet på vad som upplevs här och nu, utan att reagera på eller bedöma det.

Det handlar om att lära känna igen när du ‘kommer att bli buren av tankar och sedan medvetet väljer att ignorera dem för att vara helt närvarande i det nuvarande ögonblicket.

De poses (asana) är ett sätt att använda din kropp för att öva medvetande eller medvetenhet.

Att flytta från en pose till nästa hjälper dig att vara i ögonblicket genom att fokusera på andning och synkronisering (som är så absorberande det lämnar inte mycket psykiskt utrymme att fokusera på bekymmer eller distraheringar). Det här är sinnen / kroppsanslutningen .

Efter en stund skapar denna rörelse faktiskt en form av mental stillhet, för att du inte längre konsekvent bär dig bort med den aldrig slutande monologen som händer på övervåningen. I stället är du bara i ögonblicket. Tänk på en rörlig meditation.

För vissa människor är asana förberedelse för en mer formell meditation som görs sitta eller ligga ner. Yogaställningarna rensar kroppen av rastlös energi så det är lättare att fokusera sinnet.

Så småningom översätter all övning i ‘lugnande sinnet’ från yogamattan till resten av ditt liv, men det är en process. Liksom de flesta saker i livet är konsistens viktig.

Jag är inte flexibel enoughFact: Att förvandla dig till en pråm gör dig inte ‘bra’ på yoga.

En av de största missuppfattningarna om övningen är att du måste vara flexibel.

Du kan vara lika mobil som Tin Man, men om du är helt närvarande med din andedräkt, sinne och kropp, så gör du yoga. Dina hårda hamstrings har inget att göra med hur du svarar eller reagerar på innehållet i ditt huvud.

Under alla omständigheter finns det många olika nivåer av asana och de flesta av dem innebär inte att kontrola din kropp i gnarly former.

Tro på att flexibilitet är avgörande för yoga gör att många tycker att det är en aktivitet som är bättre anpassad till kvinnor, som ofta är naturligt mer böjda.

Faktum är att män ofta dra nytta av mer från den fysiska sidan av yoga, för de är vanligtvis mer benägna att ha snäva muskler.

‘Så många män hatar yoga eftersom de tror att de inte kan göra det, säger fysioterapeut Anna Louise Bouvier.

Men sann yoga är inte konkurrenskraftig och en styv person som får små vinster i flexibilitet från vanlig yoga-övning, uppnår faktiskt mer på den fysiska fronten än de ger sig för kredit, säger hon.

‘Att inte bli styvare blir faktiskt bättre. Om du kan behålla dig själv samma som du blir äldre,’ gör du faktiskt bra. ‘

Välja en yoga-klass Det är en bra idé att prova några olika typer av yoga för att se vilka du gillar bäst.

Några populära yogastilar: Hatha: Många typer men i allmänhet en mild form.

Vinyasa: Involver flöde (flyttar från en pose till nästa utan att stoppa). Ofta gjort i ett uppvärmt rum.

Yin: Ställer sig sitter eller lägger sig ner, hålles i 3 5 minuter, för att frigöra djupt muskler och bindväv.